verzetswerk |
||||
Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos |
![]() Jo Lokerman Geboren 5-2-1901, gearresteerd 9-5-1944, overleden 11-2-1945 Neuengamme. Lokerman was in Maastricht de leider van het verzet van de socialistische stroming. Deze groep hield zich o.a. bezig met de uitgave en distributie van De Vonk, de verzetskrant waaraan Jos zijn medewerking ging verlenen. Twee voorbeeldjes van verschijningsvormen van 'De Vonk'; het is niet gezegd dat deze specifieke uitgaves oorspronkelijk uit Maastricht komen. |
Binnen en buiten de familie bestaan er allerlei verhalen hoe Jos tekeer kon gaan als de realiteit van de nazibezetting zich al te zeer aan hem opdrong: Een NSB-buurman die de Duitse radio te hard aan had staan werd getrakteerd op een trommelconcert op de muur. Als een kolonne Duitse soldaten door de straat kwam marcheren moest het hele gezin zich tot het uiterste inspannen om hem ervan te weerhouden het nazi-gespuis met blote handen aan te vliegen. Zozeer vloog hem het onrecht en de vernedering van de bezetting naar de strot ... |
![]() A. (Fons) Sonneville Geboren 23-7-1883, gearresteerd 25-6-1942, overleden 25-2-1945 concentratiekamp Dachau. Sonneville was in het dagelijks leven handelsvertegenwoordiger, maar werkte in de Eerste Wereldoorlog voor de geallieerde veiligheidsdiensten. Hij hoorde bij de groep van Lokerman en was betrokken bij verzetskrant De Vonk. Hij en Jos waren goed bevriend en zochten elkaar vaak op. Was Sonneville degene die Jos in contact bracht met het verzet? Dit schetsje - een zelfportret - werd gevonden in de rand van de hoed die, samen met slechts weinig andere persoonlijke bezittingen, werd teruggestuurd uit Neuengamme, na de dood van Jos. "Cel 43" en "30 Juni" staat erbij. Vijf dagen na de arrestatie zit hij in een politiecel. Maar wat is dit reepje papier nou eigenlijk? Is het werkelijk maar een krabbel, een uitprobeerseltje op een papiersnipper? Om even bezig te zijn, de tijd te doden in die kille cel? Maar waarom zou hij zo'n kladje hebben bewaard en in zijn hoed hebben meegesmokkeld? Hoopte hij dit teken-van-leven op enig moment naar buiten te (laten) smokkelen om zijn gezin te laten weten dat hij er nog was? Of moeten we vermoeden dat het niet alleen om het portretje ging maar dat hij er bewust voor gekozen heeft zijn gezicht te plaatsen in een stukje tekst (van een of ander goedkoop romannetje dat daar in die cel lag) dat toevallig heel goed zijn situatie weergaf. De tekening bedekt handig de niet-relevante informatie en laat zo een boodschap voor ons achter: "Waar ben je naar toe gegaan?" "Dat kan ik je ook niet zeggen ... geheim." Zij werd heel bleek. Flessenpost op de golven van de tijd? |
Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos Narinx, Jos |
![]() Overlijdensakte
Deze overlijdensakte is op enig moment na de oorlog opgesteld door Duitse ambtenaren die zich alleen maar konden baseren op de gegevens van kamp Neuengamme zelf. Onderaan wordt de doodsoorzaak vermeld: anaemie (bloedarmoede). Vaak werden in de kampen de boeken kloppend gemaakt met verzonnen feiten, maar op zich is bloedarmoede geen onwaarschijnlijke doodsoorzaak. Het kan makkelijk optreden als gevolg van ernstige ondervoeding of onbehandelde ziektes als dysenterie. Op het stempel is onder de Duitse adelaar een pijnlijke leegte zichtbaar: Daar prijkte nog maar een paar maanden tevoren een hakenkruis ... nu zorgvuldig weggesneden. Wat staat er achter het tweede gestempelde Hamburg-Neuengamme met pen geschreven? |
||||